1. N을/를 = object particle
Usage:
- N + 을/를 = the noun is the object of the sentence.
- In casual speech, 을/를 is often omitted.
- In 하다 verb, 을/를 is also omitted (e.g. 공부를 하다 -- 공부하다). However, 좋아하다 and 싫어하다 are a single word, not 하다 verbs.
Noun ending in vowel + 를:
커피를 마셔요. / I drink coffee.
영화를 봐요. / I watch movie.
친구를 만나요./ I meet my friend.
책을 사요./ I buy a book
Noun ending in consonant + 을:
물을 마셔요. / I drink water.
음식을 먹어요./ I eat food.
음악을 들어요. / I listen to music.
신문을 읽어요./ I read newspapers.
Examples:
1. 무슨 운동을 좋아해요?
- 테니스를 좋아해요.
What kind of sport do you like?
- I like tennis.
2. 무엇을 배우고 있어요?
- 한국어를 배우고 있어요.
What are you studying?
- I am studying Korean.
3. 저녁에 뭐 해요?
- 여자 친구를 만나요.
What do you do in the evening?
- I meet my girlfriend.
4. 내일 뭐 할 거예요?
- 백화점에 쇼핑할 거예요.
What will you do tomorrow?
- I will go shopping at department store.
2. N의 = 'of' or N’s in English (possessive particle)
Usage:
- Express possessive relationship of the 1st noun = “of” or “N’s” in English.
- In speaking, [의] is pronounced as [에].
- It is often omitted in casual speaking.
- In case of the speaker, 나의 --> 내 =my (casual), 저의 --> 제 = my (formal), 너의 → 네 = your.
- When referring to a group with which one is associated (home, family, school, company, or country), 나 is commonly replaced by 우리 /저희 (polite form of 우리).
E.g. 우리 집, 우리 가족, 우리 나라, 우리 학교, 우리 어머니, 우리 아버지,...
However, in case of 동생, 내 동생/제 동생 are used more often.
Noun +의:
안나의 어머니 / 안나 어머니 = Anna’s mother
우리의 선생님 / 우리 선생님= our teacher
나의 친구 / 내 친구 = my friend
너의 책 / 네 책 = your book
Examples
1. 이것은 누구의 우산입니까?
- 안나 씨의 우산입니다.
Whose umbrella is this?
- It’s Anna’s umbrella.
2. 이분은 누구예요?
- 마크 씨의 여자친구예요.
Who is this person?
- Mark’s girlfriend.
3. 이름이 뭐예요?
- 제 이름이 토니예요.
What’s your name?
- My name is Tony.
4. 우리 딸은 나이가 3살 이예요.
My daughter is 3 years old.
5. 우리 집은 5명 있어요.
My family has 5 persons.
6. 내 동생은 키가 너무 커요.
My brother is very tall.
7. 이분이 누구세요? (세요 is polite form of 예요)
- 이분은 우리 어머니예요.
Who is this person?
- She is my mother.
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